Med personlighed, geninvestering og tålmodighed har Peter Løhde og Alexander Janku skabt en stabil forretning på deres podcast.
“Det handler om at finde sin plads på markedet.” Sådan siger Peter Løhde, som er vært på podcasten Vanvittig Verdenshistorie sammen med sin makker Alexander Janku. Sammen har de produceret og udgivet mere end 225 afsnit, og på deres godt otte år i branchen har de været nogle af de første, der kunne skabe indtjening på deres podcast. I dag har Tor fået Peter i studiet til en samtale om, hvordan dét at lave podcast kan gå fra at være en hobby til at udbetale løn.
Passion og personlighed – ikke jagten på profit
“Jamen, vi starter jo egentlig på mit kollegieværelse. Vi er jo lige blevet færdige på journalisterskolen begge to. Vi kender hinanden fra journalisterskolen af. Og så siger Alexander, at fordi vi begge to går arbejdsløse, så kunne det ikke være fedt at holde os lidt beskæftiget ved at lave et eller andet sammen. Og så kaster vi os egentlig over at lave det her projekt lidt som et hygge-pensionsprojekt, hvor vi egentlig bare gerne ville have det sjovt og prøve at bygge noget op og se, hvad det kunne blive til.”
Deres ambition var blot at lave ti episoder “for sjov”, samle erfaring – men lysten tog over, og “så har vi sådan set ikke stoppet siden.”
“Kan man lave penge på podcast?” spørger Tor tidligt i interviewet.
“Det kan man godt, men det kræver for sådan nogen som os, som kommer fra ingenting, der ikke har et kendt navn, eller et brand, eller en medievirksomhed bag sig, så kræver det i hvert fald hårdt arbejde at nå dertil, hvor det bliver en god forretning. Man kan ikke bare starte tirsdag og så tjene penge på det fredag. For os har det i hvert fald krævet mange års arbejde at nå dertil, hvor vi nu kan leve af at lave vores podcast.”
Det var passionen, der drev dem i de tidlige år – ikke drømmen om store sponsorater.

Det første skridt mod indtjening
Efter et års pause og genstart i starten af 2019 kom den første henvendelse:
“Der gik i et års tid, før den første henvendelse kom fra en lydbogstjeneste, som jeg husker det, som ville give os det, man nok i dag ville synes var håndøret. Jeg tror, vi fik 200 kroner for at nævne deres e-bogsplattform. Men vi synes jo bare, det var fedt, at der var nogen, der ville betale os for overhovedet at nævne det her, så for os så var det jo gratis penge for noget, vi ville have lavet alligevel.”
De 200 kroner blev geninvesteret i udstyr – et symbol på deres strategi om at lægge alle indtægter tilbage i podcasten.
Det næste store økonomiske gennembrud kom, da Zetland henvendte sig:
“Jamen det næste store skridt blev nok, at Zetland henvendte sig til os. De har det her ambassadørprogram, hvor almindelige Zetland-læsere går ud og anbefaler det til andre læsere… Så kom han egentlig og tilbød os sådan et affiliatsamarbejde… Og vi tænkte, hold da op, hvis vi bare får 5 til at skrive os op, så får vi 1.000 kroner. Og inden for den første måned var der 12, der skrev sig op… og så havde vi jo tjent 2.500, og så brugte vi det med det samme på at købe nyt udstyr.”
Igen gik pengene direkte tilbage i kvalitet og produktion.
Stabil indtjening gennem lyttersupport
Da de senere tilmeldte sig støtteplatformen TIR, skete der et afgørende skifte:
“Vi skrev os op på TIR, den her støtteplatform, hvor vi ret hurtigt nåede op på, at 40–50 mennesker begyndte simpelthen at give os penge per afsnit, vi udgav. Og det blev ret hurtigt til et par tusind per afsnit. Lige pludselig havde vi en eller anden stabil økonomi, der sagde, at vi tjente måske 10.000 fast om måneden på at lave det produkt, vi alligevel ville lave.”
Den faste støtte gav dem økonomisk råderum til at planlægge og investere langsigtet.
Autenticitet som brand
Peter understreger, at de sjældent opsøger sponsorer:
“Vi har aldrig rigtig selv opsøgt nogen af vores økonomiske samarbejder. Det er altid noget, der er kommet til os… og det er en velsignelse, fordi… vi er gode podcastere, så det at de selv kommer og siger, at de gerne vil købe noget af os, det er jo vildt fedt.”
Deres ærlige tone og tydelige passion er kernen i deres brand – og det tiltrækker de rigtige samarbejdspartnere.
Flere ben under forretningen
I dag hviler Vanvittig Verdenshistorie på flere indtægtsstrømme:
- Sponsorater & affiliate-links – autentiske anbefalinger i episoderne
- Annonceaftaler (pre/mid/post-rolls) – korte, digitale spots
- Lyttersupport (TIR) – faste bidrag pr. afsnit
- Live-shows – testshow i Aarhus solgte 80 billetter på 38 minutter
Merch, bog & kommende videoformat – produkter, der taler ind i podcastens univers
Fremtiden: Stabilitet og nye formater
Peter ser mod 2030 med ønsket om “en mere stabil, fast løn måned for måned” og eksperimenter med vodcast og YouTube:
“Video er helt sikkert noget, vi har kigget på… men det er også en helt ny investering… Vi vil gerne lave noget mere på YouTube… fordi der er virkelig ikke særlig meget dansk historieindhold på YouTube, som er godt.”
SPONSORERET INDHOLD: Denne artikel er baseret på research og interview af Tor Arnbjørn fra podcasten Podcastenbogen – produceret med støtte fra Ophavsretsfonden i Dansk Journalistforbund.
Vil du høre hele samtalen med Peter Løhde?
Lyt med herunder: